Stor konflikt inom G77

Konflikter mellan utvecklade länder och utvecklingsländer har länge delat klimatförhandlingarna i två läger. Dessa konflikt har institutionaliserats på alla möjliga och omöjliga vis. Exempelvis leds alla undergrupper av två personer med delat ansvar, en från utvecklade länder och en från utvecklingsländer. Det finns en misstänksamhet att de som leder förhandlingarna annars kan vrida dem till den ena eller den andra gruppens fördel.

Sedan i lördags har frågan om riktlinjer för hur information om anpassningsåtgärder ska kommuniceras (dagordningsfrågan om så kallade ”Adaptation Communications”) haft återkommande problem att röra sig framåt. Det har varit svårt att förstå varför. Det är det fortfarande, men idag har det otroligt tydligt att konfliktlinjen skär genom nya konstellationer. Utvecklade länder har låtit mikrofonen stå avslagen. Konfliktlinjen har istället skurit rakt igenom utvecklingsländernas stora förhandlingskoalition, den så kallade G77-gruppen.

Saudiarabien har skickat in en skriftlig partsinlaga, det vill säga sin åsikt i frågan, till förhandlingsgruppens ordförande. De vill se sitt perspektiv tydligt reflekterat i den informella text som ordföranden söker stöd för, som han vill skicka vidare till Bangkok. Saudiarabien ingår i G77. Men deras förslag möter motstånd bland andra medlemmar i G77-gruppen, inklusive Argentina som officiellt fört gruppens talan i denna fråga.

Vid ett av mötena för denna dagordningsfråga, då Saudiarabiens partsinlaga skulle diskuteras, valde Argentina att inte dyka upp. Det gjorde Saudiarabiens företrädare vansinnig. Anledningen är att det, enligt praxis, inte går att starta förhandlingar om det saknas representation från de stora förhandlingskoalitionerna. Eftersom Argentina, som företräder G77, inte behagade dyka upp fick Saudiarabien se sin fråga bordlagd. Detta alltså på grund av att företrädaren för en av de förhandlingskoalitioner som Saudiarabien själva ingår i inte kom till förhandlingsbordet. Att Argentina inte dök upp beror förmodligen på att de inte löst hur företrädare inom G77, som motsätter sig Saudiarabiens partsinlaga, inte hunnit koordinera hur de skulle föra fram sina åsikter.

Saudiarabien krävde att mötet skulle påbörjas med argumentet att det annonserats enligt konstens alla regler och att det var upp till förhandlingsparterna själva att välja om de ville delta eller ej. Mötet öppnades dock aldrig och Saudiarabiens delegation stormade upprörda ut ur rummet.

Senare på eftermiddagen träffades gruppen igen. Argentina deltog. Men eftersom G77 inte kunnat formera någon gemensam position pratade oppositionen till Saudiarabien istället genom Uruguay. I över en timme diskuterades hur Saudiarabiens inlaga skulle kunna reflekteras i dokumentet som ska föras vidare till Bangkok. Förslagen var många. Saudiarabien ville antingen att den ingick som en del av texten, som en bilaga till texten eller som ett eget dokument som refererades i texten. Uruguay motsatte sig alla typer av korsreferenser mellan den informella texten, som ska tjäna som bas för förhandlingarna i Bangkok, och Saudiarabiens inlaga. Även Afrikagruppen gav stöd till Uruguays position.

Vad handlar konflikten egentligen om? Vad står i Saudiarabiens inlaga? Jag vet inte. Men jag spekulerar att Saudiarabien vill att riktlinjerna för hur anpassningsfrågor ska kommuniceras innehåller möjligheten att kommunicera behov av stöd för att täcka ekonomiskt bortfall som uppstår till följd av global klimatpolitik. Klimatpolitiska åtgärder minskar nämligen efterfrågan på olja. Saudiarabien har länge argumenterat för att ekonomier, som på detta vis drabbas negativt av klimatpolitik, behöver stöd. Det är en fråga med stor negativ klang i förhandlingarna. Om Saudiarabien vill öka kopplingen mellan denna fråga och frågan om behov av anpassningsåtgärder, som har en mer positiv genklang, skulle konflikten inom G77 vara ett faktum.

Det här är bara spekulation. Men det visar på en växande utmaning för G77-gruppen: världen ser radikalt annorlunda ut idag än på 1960-talet, då gruppen bildades i syfte att öka fattiga länders inflytande i FN-förhandlingar. Idag är världen betydligt mer nyanserad, något som idag också blivit tydligt genom konflikten inom G77.

Som kontext kan notera: Saudiarabien är tydligt missnöjd med ett nyligen antaget beslut inom Internationella sjöfartsorganisationen. Detta missnöje, menar vissa, går nu ut över klimatförhandlingarna i Bonn genom att förhala arbetet under flera olika punkter på dagordningarna. Det gäller alltså inte bara frågan om riktlinjer för kommunikation av anpassningsåtgärder, även om det i denna fråga blev extra tydligt.