Vår slutrapport från Marrakesh

Nu har det gått en dryg månad sedan förhandlingarna i Marrakesh avslutades. Förhandlarna har efteråt berättat, att ett uttalat mål med mötet var att det skulle bli medialt trist. Det lyckades förhandlarna med, på så vis att från just själva förhandlingarna fanns inte mycket att rapportera. Ingen risk för sammanbrott, men inte heller stora framsteg.

Dramatiken var istället kopplad till amerikanska presidentvalet, och de framsteg som gjordes handlade istället om politiska deklarationer som återigen underströk stödet för Parisavtalet, eller olika typer av samarbeten som ska bidra till att genomföra Parisavtalets olika delar.

Om detta och lite till, finns att läsa i Fores slutrapport från Cop22 i Marrakesh.

Slutrapport Marrakesh – vi kommer alltid ha Paris(avtalet)

Kommissionens vinterpaket – tre nyckelpunkter

Den 30:e november presenterade EU-kommissionen sitt förslag om ett nytt “Energipaket”. Paketet består av 1000 sidor uppdelade på en rad områden, inklusive förslag på nya direktiv för förnybar energi, energieffektivitet och EUs interna energimarknad.

Paketet kallas: “Clean Energy for All Europeans” och innehåller förslag som ska leda till en mer modern och flexibel energimarknad, rättvisa villkor för konsumenter, en mer modern och flexibel energimarknad, rättvisa villkor för konsumenter, smarta städer, ökad energieffektivisering, fungerande Energiunion och mycket mer.

Läs alla tilhörande dokument här.

Stor uppmärksamhet har fästs vid de procentmål som paketet innehåller. Förslaget håller fast vid det mål om 27% förnybar energi 2030 som EU:s regeringschefer tog vid Europeiska rådets möte hösten 2014. Energieffektiviseringsmålet föreslås emellertid uppdateras till 30% till 2030, från rådets tidigare 27%. Såväl förnybarhetsmålet som energieffektivitetsmålet har kritiserats för att inte vara tillräckligt ambitiösa – samtidigt som det har ifrågasatts i vilken mån dessa mål kopplar samman med utsläppsmålet om minst 40% minskade utsläpp till 2030.

Kommissionens vice-president Maroš Šefčovič beskriver Vinterpaketet med orden:

The measures proposed “will bring a fundamental change” and move the continent away from “centralised fossil-fuel-based systems, which were built some 100 years ago.”

Här gör vi en ansats att lyfta fram tre nyckelpunkter från Vinterpaketet:

  1. ”Energimedborgare – energy citizens” En viktig del i EU kommissionens förslag är att underlätta för medborgarna att delta aktivt på energimarknaden. Marknaden och dess omställning ska vara “rättvis” med avseende på olika konsumenter, sektorer och regioner. Enligt Kommissionen saknas det – trots tekniska framsteg vad gäller smarta nät, smarta hem, egenproduktion av el samt energilagring – incitament för att konsumenterna verkligen ska engagera sig.
  2. Utveckling av EU:s interna energimarknad. Kommissionen ger i dokumentet “Regulation on Energy Union Governance” förslag på hur Energiunionen ska styras. Enligt dokumentet ska Energiunionen ha en bindande grundstyrning, och därtill kompletteras med icke-bindande åtgärder, t.ex. förslag om investeringsbidrag. Alla medlemsländer förväntas göra och följa upp (transparenta)nationella energi- och klimatplaner i tioårsperioder.
  3. Vinterpaketet och EU ETS. Parallellt med att Kommissionen lanserade sitt vinterpaket, pågår förhandlingar i Parlamentet om utsläppshandelns framtid, där det stora överskottet av utsläppsrätter och det låga priset är en central fråga. Kommissionen väljer då att skärpa målet för energieffektivisering, trots att detta enligt analyser kommer bidra ytterligare till att öka överskottet av utsläppsrätter, och EU ETS kommer längre ifrån att bli det verktyg som styr den europeiska klimatpolitiken.

Läs ett mer utförligt inlägg som en pdf här: EU Vinterpaket Fores kommentar

/Emilia Ingemarsdotter & Daniel Engström Stenson

COPs vinnare och förlorare: 2 gånger Topp-5

Jag vet, det är lite kvällstidningsaktigt, men jag kunde inte hålla mig, här är fem vinnare och fem förlorare från COP22 i Marrakesh.

Vinnare

  1. Parisavtalet. Ibland behövs det en yttre fiende för att man ska stå upp för det man har, och denna gång gjorde valet av Trump mitt i klimatförhandlingarnas första vecka att hela världen samlades kring Parisavtalet. Även om framstegen i att konkretisera det var små, är avtalet som sådant kraftigt stärkt.
  1. Klimatanpassning. Efter att i alla år varit ”lillasystern” till utsläppsminskningar, var klimatanpassning COP22:s stora vinnare. Hur den relativt lilla Anpassningsfonden ska hanteras framgent var en av förhandlingarnas stora knäckfrågor, medan den stora Gröna Klimatfonden redovisade att man satsar mer på anpassning än utsläppsminskning. Också valet av nästa års COP-värd Fiji, en önation som känner av klimatförändringarna völdigt starkt, signalerar klimatanpassning.
  1. NDCs. Alla räknar på ländernas klimatåtaganden, alla funderar på hur de ska jämföras, hur och när de ska kunna skärpas… på mycket kort tid har denna beståndsdel ur Parisavtalet blivit en helt självklar del i hur vi värderar länders klimatambitioner, hur vi hittar ingångar för näringslivet att göra gröna affärer och hur vi bedömer möjligheten att klara ”väl under två grader”

4. Carbon clubs. På ett COP där procedur- och tekniska frågor dominerar, är initiativen som lanseras strax intill de formella förhandlingarna extra viktiga. På COP22 slogs nytt rekord i sådana initiativ, och många var stora och viktiga, som samarbetet för att stärka klimatåtaganden (NDCs), samarbetet kring 2050-mål eller samverkan för att nå 100% förnybar energi. UNEP visade redan före COP att ”carbon clubs” kan få stor betydelse för att klara utsläppsmålen, det är ännu tydligare efter Marrakesh

5. Näringslivet. Flera av de viktigaste initiativen i anslutning till COP var starkt näringslivsdrivna, och sällan har näringslivet varit så populärt som när över 300 företagsledare skrev ett COP-brev till Donald Trump där de uppmanade honom att medverka i, snarare än motverka, klimatarbetet.

Förlorare

  1. Trump. Det tog inte många timmar efter att Trump valts, så hade såväl förhandlingsledare från jordens alla hörn som företagsledare från näringslivets alla grenar tagit avstånd från Trumps klimatskepticism. Hans hot om att lämna klimatförhandlingarna fick mycket mindre negativ inverkan på förhandlingarna än många förutspått, och gav många en extra sporre att visa upp ett tydligt klimatengagemang.
  1. Öppenheten. Sällan har ett COP varit så slutet. Förhandlande länder upplevde att de fick mindre information än tidigare, Marockos eget högtidlighetsdokument var inte tänkt att förhandlas alls, observatörer fick mindre tillgång till mötena än förut och uppenbart fredliga manifestationer som CAN:s Fossil of the Day fick inte genomföras som förr. Denna jämförelse gäller inte bara med Paris, utan också t.ex. med COP i Qatar, som ju inte heller är ett under av öppenhet generellt, men som var mycket öppnare som COP.
  1. Gröna Klimatfonden. Ropen ”fill the fund” gällde inte längre gröna klimatfonden, vars tält mitt på COP:s huvudstråk ofta stod tomt. Fonden redovisade förvisso hur medlen tänks spenderas, men alltfler i korridorerna undrar hur smart det egentligen var att gå ”all in” på en fond som vi inte vet om den kan leverera, som inte har egen utförandekapacitet och som har skyhöga overhead-kostnader. Sverige var inte ensamma om att diskret markera ett begynnande ifrågasättande genom att ge medel till diverse andra fonder, men inte GCF.
  1. Kyotoprotokollet. På COP i Doha 2012 var den stora stridsfrågan att få till en andra åtagandeperiod för Kyotoprotokollet, som är det internationella klimatavtalet fram till år 2020. Men det är ännu inte ratificerat, och skrivningarna från COP22 om att det är ”urgent” att anta KP2 möts med en gäspning även i Sverige som inte har några planer på att göra det.
  1. Västsahara. Inför COP trodde många att det skulle bli en diskussion om Marockos ockupation av Västsahara, särskilt som en stor del av Marockos (i övrigt mycket positiva) satsning på förnybar energi sker där. I Sverige har både miljöpartiet och socialdemokraterna kongressbeslut på att erkänna Västsahara, och FN:s eget CDM-system avvisar uttryckligen satsningar på energi där. Ändå blev diskussionen minimal och Marockos pr-apparat närmast oemotsagd.

Det finns fler som borde vara med på listan. Kina, John Kerry och Fiji bland vinnarna. Turkiet, Bolivia och clean coal bland förlorarna. Men så här ser min dubbla topp-5 ut. Hur är din?

/Mattias

COP22: Positioneringsmöte präglat av Trump

COP22 i Marrakesh skulle bli ”genomförandemöte” men präglades av positionering och av Trumpvalet. Framstegen skedde i sido-initiativen, menar Fores som också ifrågasätter Sveriges fokusering på oceaner.

– Trump blev den yttre fiende som klimatmötet behövde för att Parisavtalet inte bara skulle överleva utan få förstärkt stöd. Det är mycket välkommet när nu positioneringarna förtydligas inför avtalets konkretisering, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores, på plats i Marrakesh.

På den för Parisavtalet så centrala frågan om hur utsläpp och länders nationella klimatplaner ska mätas och rapporteras finns inga stora framgångar att rapportera.

– Eftersom arbetsplanen nu säger att detaljerna ska vara klara först 2018, var det förväntat att delegationerna skulle känna på varandra, snarare än förhandla för att nå framåt redan här i Marrakesh, säger Daniel Engström Stenson, som följt förhandlingarna på plats för Fores räkning.

Låga förväntningar till trots, måste man ändå konstatera att flera positioner är de samma som något år före Parismötet, inte minst frågan om vilka åtaganden länderna ska ha. Här ser vi hur ett antal länder är kvar i Kyotoprotokollets tudelning länder, vilket behöver lösas upp för det fortsatta arbetet, anger Daniel.

Mötets avslutande beslut är en konkretisering av att Anpassningsfonden tänks leva vidare under Parisavtalet, men är i övrigt mest skrivningar om att fortsätta diskussioner under 2017 och 2018.

– Marrakeshmötet var som återträffen efter nyårsfesten. Feststämningen har lagt sig, det går trögt med att infria vad man lovat och man börjar slingra sig från löftena eller omtolka dem så att de ska vara lättare att uppnå, säger Mattias. Han fortsätter:

– Framstegen har skett utanför förhandlingsrummen, med positiva initiativ bland annat för tuffa klimatmål för år 2050, för att hjälpa länder att uppfylla sina klimatplaner och för att påskynda omställningen till effektiva biodrivmedel.

Sverige utlovade på mötet 250 miljoner kronor i klimatfinansiering, varav delar från höständringsbudgeten och delar från budgetpropositionen för år 2017. Sverige ska också tillsammans med COP23-värden Fiji ansvara för en oceankonferens i New York i juni.

– Det ekonomiska stödet till fonder som gapat tomma är välkommet. Konferensen, som är Sveriges största FN-initiativ sedan 1972, känns kopplad till klimatministerns personliga engagemang snarare än en bedömning av var svenskt näringsliv, forskning och civilsamhället kan göra störst skillnad för klimatet. Vår unika sjupartiöverenskommelse om att minska transporternas klimatpåverkan med 70 % till år 2030, som Lövin lyfte fram i Sveriges tal, hade varit mer logisk att bygga på, avslutar Mattias.

Läs mer om Fores rapportering från Marrakesh på klimatforhandling.se, med mängder av bloggar, förklaringar till begreppen som cirkulerar och en utförlig guide till de hittillsvarande 22 COP-klimatförhandlingarna.

För ytterligare information, kontakta:

Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@fores.se

Daniel Engström Stenson, 0730 88 52 63, daniel.engstrom@fores.se

 

COP slutdokumentet antaget – text och analys här

Nu har förhandlingstexten för CMA och COP antagits utan förändringar jämfört med det utskickade. Här är vår analys av vad det innebär.

Rubriken för COP-avtalet är ”Preparations for the entry into force of the Paris Agreement and the first session of the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement”. De viktigastde delarna av texten är:

Parisförhandlingarna stänger inte. I Parisavtalet står en rad viktiga frågor som ska beslutas på första mötet efter att avtalet trätt i kraft. Det skedde som bekant snabbare än många trott, och Marrakech är detta första möte. Men man är inte ens nära att komma överens, bl.a. om den nya finansiella mekanismen som ska användas när länder gör utsläppsminskningar tillsammans. Därför beslutar man enligt förslaget att COP23 november 2017 också blir ”serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement, at the second part of its first session”, och här ska man ”review progress on the implementation of the work programme under the Paris Agreement”

Det anges också redan nu att COP24 2018 i Polen troligen blir den tredje och sista delen av den första sessionen av Parisavtalet; ”Also decides to conclude the work programme under the Paris Agreement as soon as possible and to forward the outcomes, at the latest, to the third part of the first session of the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement to be convened in conjunction with the twenty-fourth session of the Conference of the Parties, for its consideration and adoption;”

Detta är i linje med ordförandens analys i det förra dokumentet där han anger att ”It is my view, after listening carefully to all Parties, that it would not be possible to reach consensus at this session. The proposed COP decision requests the APA to continue its consideration of additional matters and asks it to forward the outcome in 2017. This approach would allow Parties more time, combined with a clear timeframe and process for reaching an outcome.”

Anpassningsfonden in i Parisavtalet: Anpassningsfonden ligger, som vi skrivit om tidigare, under Kyotoprotokollet och upphör därmed 2020. Ska den leva kvar, bör den flyttas till Parisavtalet, men många är skeptiska, för här ligger redan Gröna Klimatfonden som jobbar mycket med anpassning. Skrivningarna har förtydligats, så att det nu i paragraf 14 står att ”Requests the Ad Hoc Working Group on the Paris Agreement in its consideration of the necessary preparatory work on the Adaptation Fund to address the governance and institutional arrangements, safeguards and operating modalities for the Adaptation Fund to serve the Paris Agreement”

Länderna ska under våren klargöra sina positioner i denna fråga; ”Invites Parties to submit, by 31 March 2017, their views on the governance and institutional arrangements, safeguards and operating modalities for the Adaptation Fund to serve the Paris Agreement”.

2018 dialogen preciseras – lite : Frågorna om hur klimatmålen skärps över tid, om vad varje land ska bidra med, och om vad som ska ske på den särskilda NDC-konferensen 2018, är fortsatt oklara. I maj 2017 ska detta förtydligas, för gemensam återrapportering till COP23 i november 2017 (denna gemensamma återrapporteringen är enda skillnaden mot förra förslaget):

Requests the President of the Conference of the Parties at its twenty-second session, in collaboration with the incoming President of the Conference of the Parties at its twentythird session, to undertake inclusive and transparent consultations with Parties on the organization of the facilitative dialogue referred to in decision 1/CP.21, paragraph 20, including during the sessions of the subsidiary bodies to be convened in May 2017 and the twenty-third session of the Conference of the Parties, and to jointly report back to the Conference of the Parties at its twenty-third session on the preparations for this dialogue;

Kyotoprotokollet: I vanlig ordning insisterar FN på att Kyotoprotokollets andra åtagandeperiod, Dohatilläggen, måste ratificeras, eftersom det är det nu gällande internationella klimatavtalet, fram till år 2020, ”Underscores the urgent need for the entry into force of the Doha Amendmentand calls on those Parties to the Kyoto Protocol that have not done so to deposit their instruments of acceptance with the Depositary as soon as possible”. Det gäller bl.a. Sverige, men det kommer inte att ske, bedömer vi.

Marrakesh Partnership for Global Climate Action:  Detta Champion-dokument , ”välkomnas”, vilket inte ger det någon egentlig status.

High-level champions, den nya funktionen centralt under UNFCC formaliseras genom att den omnämns, ”Commends the high-level champions and welcomes the Marrakesh Partnership for Global Climate Action”.

Matters relating to the implementation of the Paris Agreement”, CMA1 antogs först.  Denna beslutstext, som gäller för parter som ratificerat Parisavtalet, är kort och i stort sett i linje med texten enligt ovan. Den stora skillnaden är att det här uttryckligen står att Anpassningsfonden ska in under Parisavtalet, förutsatt att det slutligt beslutas på COP24 i Polen:

”Decides that the Adaptation Fund should serve the Paris Agreement, following and consistent with decisions to be taken at the third part of the first session of the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement, to be convened in conjunction with the twenty-fourth session of the Conference of the Parties, and by the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Kyoto Protocol that address the governance and institutional arrangements, safeguards and operating modalities of the Adaptation Fund.”

Mattias Goldmann

Climate champions – vad ska vi med dem?

Ett nytt grepp från det franska ledarskapet som nu institutionaliserats är Climate Champions, som nämns i de formella dokumenten och som kommer att ligga direkt under UNFCCC.

Hakima El Haité, Marockos miljöminister och Laurence Tubiana, chefsförhandlare för COP21 med Parisavtalet, lämnar nu över och nya ska utses – vilka är inte klart, och inte heller precis hur de utnämns. Uppdraget är att fram till år 2020 få ökad klimatambitioner, med fokus på markanvändning, oceaner och kustområden, boende, transporter, energi och industri.

Champions arbete med att involvera näringslivet bygger på Marrakech Partnership for Global Climate Action som i sin tur grundar sig i NAZCA-plattformen som lanserades på COP20 i Lima för att kanalisera klimatlöften från näringslivet – och som i Sverige avspeglas i Fossilfritt Sverige. Champions kommer att årligen publicera en bok med inspirerande klimathandlingar.

ska%cc%88rmavbild-2016-11-18-kl-18-24-16

Tubiana lyfte särskilt fram ett par initiativ vid sin avtackning, däribland Water for Africa,  Marrakech Investment for Adaptation Fund som anges vara den första privata fonden för klimatanpassning någonsin, samt det NDC-samarbete som Tyskland lanserade, och samarbetet för ambitiösa 2050-mål.

Champions får ses som ett sätt att flytta mer inflytande tillbaks till UNFCCC. Det går på tvärs av FN:s och klimatförhandlingarnas mellanstatlighet, vilket vi redan skrivit om här, och hade knappast blivit av om det inte vore för att den oerhört populära och erkänt skickliga Laurence Tubiana var först ut som champion. I vad mån nyttan återspeglar kostnaden – i kronor och i arbetsformer – återstår att se.

/ Mattias

Mellanstatliga förhandlingar?

Stillestånd på marknaden

Parisavtalet öppnar för möjligheten till utvidgad och frivillig utsläppshandel mellan länder. Men några stora steg mot regler för hur det ska se ut har vi inte sett i Marrakesh – kanske måste utvecklingen ha annan hemvist än UNFCCC.

In till slutet av Parismötet var det oklart om det alls skulle finnas några möjligheter för marknadsmekanismer i Parismötet. Men till slut tillkom artikel 6, där 6.2 och 6.4 är de centrala artiklarna för den som är intresserad av utvecklingen av utsläppsmarknader.

I artikel 6.2 öppnas för möjligheten länder att samarbeta för att uppnå målen i sina nationellt bestämda bidrag, NDC, genom ITMO:s (internationally transferable mitigation outcomes), så länge dubbelräkning undviks. Exempelvis kan det innebära att Japan och Nya Zealand slår ihop sina NDC, och når ett kombinerat mål, vilket möjliggörs om aktörer i de båda länderna kan handla utsläppsrätter med varandra.

Frågan förhandlades under första veckan i Marrakesh, och slutsatser kan sammanfattas med: fortsättning följer. Förhandlingarna gick långsamt framåt, det finns fortsatt några länder, t.ex. Venezuela, som motsätter sig utsläppsmarknader som koncept och då blir det svårt att ta utvecklingen framåt.

För att detta ska fungera, krävs framförallt förvissning om att de utsläppsrätter som används är tillförlitliga, så att en utsläppsminskning i Japan verkligen är en utsläppsminskning även när Nya Zealand använder den. Därför hänger frågan när samman med frågorna om mätning och rapportering av utsläpp. Det kopplar också till vilken information som behöver tillhandahållas i länders NDC.

I Kyotoprotokollet fanns särskilda utsläppsenheter, AAU, som användes för handel med länders utsläpp. ITMO:s kommer förmodligen inte vara en av FN beslutad enhet, utan kan vara flera av FN godkända enheter.

Givet att det är långt från alla länder som har lust och möjlighet att använda sig av artikel 6.2 (läs slutsatser här  )så går det att fråga sig hur mycket av diskussionerna som behöver föras i UNFCCC-sammanhang. Det pågår också flera initiativ där man förbereder för en ”klubbansats” där länder som önskar utveckla arbetet, gör så i en mindre krets. Ministerial Declaration on Carbon Markets är ett sådant exempel.

Environmental Defense Fund, som Fores arbetat med i olika workshops inför Paris och Marrakesh, föreslår något liknande. En klubb för utsläppsmarknader, där länder kan utarbeta system, som sedan kan godkännas för användning inom Parisavtalet.

I artikel 6.4 diskuteras Sustainable Development Mechanism , en forma av efterföljare till Clean Development Mechanism, som finns kvar men som har låg efterfrågan på sina projekt. Det bästa där ur, plus en del nyheter, kan utgöra grunden för SDM. Här kan även REDD-krediter, det vill säga skogskrediter räknas in.

Inom två år ska reglerna vara klara. Det får vi innerligen hoppas att det blir. Inte minst i ljuset av Världsbankens beräkningar som visar att samarbete kring utsläppshandel fram till 2030 kan sänka kostnader för utsläppsminskningar med 32%.

Mellanstatliga förhandlingar?

Det sägs att undantag bekräftar regler. Så då får EU bekräfta regeln som säger att FN:s klimatförhandlingar är en mellanstatlig förhandling.

Men den globala klimatstyrningen blir allt mer transnationell – det vill säga den innefattar aktörer på flera olika nivåer. I C40 samlas 40 av världens största städer, det finns en rad företagsinitiativ, i allt fler initiativ samarbetar länder med civilsamhället (NDC partnership är ett exempel).

Det är en naturlig följd av att klimatfrågans komplexitet uppmärksammas. Borta är tiden då någon tror att ett FN-möte ”löser klimatfrågan”. Det finns en ömsesidig påverkan mellan länder och icke-statliga aktörer; utan de icke-statliga aktörer kommer statens mål aldrig uppfyllas, och utan godkännande från en tillräckligt stor andel av icke-statliga aktörerna blir det inga ambitiösa mål. Inom ämnet Internationella Relationer kallas det för two-level game, ett uttryck myntat av amerikanske statsvetaren Robert Putnam.

Men ibland behöver man också sätta gränser.

Det som började i Lima som Lima-Paris Action Agenda, och nu fortsätter under namnet ”Marrekesh partnership for global climate action”, har fått en allt större roll runt förhandlingarna. Vi har skrivit mycket om detta initiativ, och anser att det är viktigt att fortsätta arbetet med det.

Det har emellertid i Marrakesh pågått en maktkamp mellan de båda ”High level champions” Laurence Tubiana och Hakima El Haite, och de klassiska förhandlarna. Tubiana och El Haite söker stöd för att deras arbete ska formaliseras i beslutstext och att de ska få tillgång till ett större sekretariat. De traditionella förhandlingsdelegationerna känner en oro för att arbetet med företag och städer tar resurser från det som anses vara sekretariatets huvudsakliga uppgift – att stödja förhandlingarna.

UNFCCC:s sekretariat är redan under tryck ekonomiskt (inte blir det bättre när USA förmodligen stryper pengakranen) och jämfört med stora internationella sekretariat är de 500 anställda hos UNFCCC ett litet antal.

Nu ser det ut, som att UNFCCC något år till kommer avsätta en del resurser för att arbeta med Marrakesh partnership for global climate action, men på sikt behövs alternativ finansiering. Och i den beslutstext som nu ligger som förslag, nämns ”High level Champions” i positiva ordalag men inte mer än så.

Anknutet till fråga om de städer och företag, finns också en diskussion om delstater.

I den allmänna förvirringen och oron efter Trump, har det nu höjts röster för att amerikanska delstater, typ Kalifornien, ska beredas plats som observatörer, något representanter för delstater enligt en artikel i Climate Home överväger som alternativ.

Om vi bortser från att det förmodligen blir svårt att få församlingens stöd för låta delstater vara med (länder som Spanien [Katalonien], Kina [Taiwan] m.fl. är förmodligen måttligt intresserade av att öppna upp för delstater att delta vid en FN-förhandling) är det sannolikt ingen god idé. För även om det låter bra att ersätta USA med de progressiva delstaterna, öppnar man en pandoras ask, även om det så bara gäller en observatör. Var dras gränsen för vilka som får vara med och inte. Ska Region Skåne också vara med? Det riskerar att snabbt bli fullt kring förhandlingsbordet.

Samtidigt skulle det kunna vara en viktig signal, att det finns ett fortsatt amerikanskt intresse för FN:s klimatkonvention, även om en federala regeringen inte vill vara med.

Det är naturligt att förhandlarna anser sig vara i centrum, och de skadas inte av att påminnas om att det som sker vid sidan om förhandlingarna är minst lika viktigt.

Men jag tror, att det finns en poäng att hålla de mellanstatliga förhandlingarna för sig. Det gäller såväl inblandning av delstater som transnationella initiativ.

/Daniel Engström Stenson